آیا می توانیم خاشقجی را محض رضای خدا تقدیس نمود؟ چرا؟

نویسنده: جی مایکل اسپرنگمن
منبع: گلوبل ریسرچ ۲۴ اکتوبر ۲۰۱۸
مترجم: رسول رحیم
از مفقود شدن اسرار آمیز جمال خاشقجی در ۲ اکتوبر از قنسولگری عربستان سعودی در استانبول به اینسو، رسانه های خبری در مورد وی دچار وسواس گردیده اند.

او گاه گاهی در "واشنگتن پست" ، روزنامه ای که در واشنگتن دی سی انتشار می یابد، با لحن انتقادی ملایم در مورد عربستان سعودی مقاله می نوشت، اکنون صفحات این روزنامه پر از مقالاتی در مورد مفقود شدنش است، تا بدانجا که ستون سفیدی را با نام وی انتشار می دهند. تلویزیون المیادین اشارت نموده است که در ۲۲ اکتوبر باشگاه مطبوعاتی ملی یک دقیقه سکوت به احترام این مرد به عمل آورده است. با این کار چنین به نظر می رسد که گویا تاکنون هیچ ژورنالیستی، هیچ روحانی ای و هیچ فعالی مفقود نشده است.
اما طبق اظهار پروفیسور اسد ابو خلیل ژورنالیست لبنانی، جمال خاشقجی یک عرب دست آموز بود که هنگام نوشتن به زبان انگلیسی خواستهای غربیها را در نظر داشت. اما نوشته های او در زبان عربی طور دیگری بود. خاشقجی از رژیم سرکوبگر و بی رحم عربستان سعودی حمایت می کرد که باری یک مقام سازمان استخبارات مرکزی ایالات متحد امریکا (سیا) آن را برای نویسنده، یک دولت پولیسی با مدیریت خوب توصیف نموده بود. او یکی از نزدیکان اسامه بن لادن بود و فقط هنگامی رابطه اش را با او گسست که  حکومت عربستان سعودی پس از متهم شدن بن لادن به تروریست بودن، موضعش را در برابر وی تغییر داد. او با شور و شوق از امر فلسطینیها حمایت می کرد، اما نه در صفحات واشنگتن پست.
از جانب دیگر، خاشقجی وحشیانه کشته شده و طبق گزارش مطبوعات بین المللی  جسدش به ۱۵ قطعه تقسیم گردیده است. اما به گزارش رسانه "پرس تی وی"،  او یگانه  کسی نیست که توسط نیروهای رژیم سعودی از میان برده می شود.

 


« درهمین چند سال گذشته، دست کم سه تبعه دیگر سعودی ربوده شده اند  که از منتقدان سرسخت رهبری سعودی بوده و در اروپا زندگی می کرده اند. دوستان و متحدان آنها می گویند که در عربستان سعودی به زندان افگنده شده اند و یا برخورد بدتر از آن با آنها صورت گرفته است. شگفت انگیز آنکه سعد حریری نخست وزیر بر سر کار لبنان در ماه نومبر ۲۰۱۷ برای دو هفته در عربستان سعودی زندانی بود. یک خانم فعال حقوق زنان به نام  لجین الهذلول در ابوظبی بازداشت، از آنجا به عربستان سعودی برگردانده شد که در آنجا زندانی می باشد.»
اینها موارد بسیار مشهور اند. ما نمی دانیم چند نفر دیگر ناپدید گردیده، شکنجه شده و یا اینکه مرده اند. 
و در امریکا ؟ رئیس جمهور دونالد ترامپ در مورد اینکه چه بکند، تردید نشان داده است. در آغاز او مدعی شد که سعودیها تا زمانی که بی گناهی شان را اثبات نمایند، به حیث مقصر تنبیه می شوند.
سپس او تاکید نمود که هرگاه پادشاهی سعودی خاشقجی را کشته باشد، با پیامدهای شدیدی مواجه خواهد شد، البته بدون آنکه مشخص گرداند این پیامدها چه خواهند بود.
به دنبال آن او از فروش مبالغ هنگفت اسلحه به سعودیها دفاع کرد و مدعی شد که هرگاه امریکا به سعودیها اسلحه نفروشد، روسها و چینیها این کار را می کنند. برداشت از این موضع اینست که ایجاد مشاغل و سود، بسیار مهم تر از حقوق بشر و زندگی انسانها می باشد.
حالا که قطعات جسد این ژورنالیست در باغچه جنرال قونسلی عربستان سعودی پیدا شده است، ترامپ و ایالات متحد امریکا، علاوه بر فرستادن جینا هسپل رئیس سازمان استخبارات مرکزی ایالات متحد امریکا (سیا) به ترکیه،  چه خواهند کرد؟
پس از آن چه می شود؟ در سه هفته دیگر انتخابات میان دوره ئی در ایالات متحد امریکا صورت می گیرد. در سه هفته  رئیس جمهور ترامپ تحریمهای جدیدی بر فروش نفت ایران وضع خواهد نمود. در سه هفته ممکن است قیمت بنزین امریکائی به شدت افزایش یابد. 
آیا عربستان سعودی کمبود تولید نفت ایران را جبران خواهد نمود؟ آیا عربستان سعودی به پیشتیبانی اش از تروریستهای مورد حمایت امریکا در سوریه ادامه خواهد داد؟ آیا عربستان سعودی به خریدن اسلحه امریکائی برای استعمال در یمن ادامه خواهد داد؟
هرگاه پاسخ نه باشد، اداره حکومتی در ایالات متحد امریکا مطمئناً  تصمیم می گیرد تا  پادشاهی عربستان سعودی «پیامدهای شدید» برای قتل جمال خاشقجی را تجربه کند.
اما محمد بن سلمان چه طورمی شود؟ در حال حاضر او ولیعهد است. او مسوول دستور قتل خاشقجی است. هیچ کس دیگر این دستور را نداده است. جوانان سعودی او را به دلیل علاقه مندی اش به منافع شان دوست دارند. مردم سعودی بر وی خشمگین اند که تصمامیمی در مورد تغییر زندگانی شان بدون مشورت با خود آنها گرفته است.
اما آیا او در مقامش باقی خواهد ماند؟ او در تخاصم با شمار زیادی از مردم صاحب جاه و مقام قرار گرفته است. زندانی ساختن و متزلزل گردانیدن بیش از ۲۰۰ تن از اتباع سعودی به منظور ریشه کن گردانیدن فساد قابل ذکر می باشد. او بیش از ۱۷۰۰ شماره بانکی را مصادر نموده است.او نیروی محرکه جنگ وحشیانه در یمن است. آغاز بلوکاد قطر نظر او بود. او کسی است که از تغییر رژیم  در ایران حمایت می کند. آیا همین مسائل ذکر شده بودند که موجب انتشار گزارشهائی دائر بر تلاش برای قتل او شدند؟
مسلماً افزون براینها او به افشا شدن جزئیاتی پاسخ خواهد گفت که توسط دستگاه های استخباراتی مختلف انتشار یافته و دست داشتن او را در کشتن خاشقجی تائید می کنند.
چرا خاشقجی و چرا حالا؟ محمد بن سلمان ثابت نموده است که او شخصی است که اعمالش غیر قابل پیش بینی و غیر مسوولانه است و بنابر این، پای عربستان سعودی را در صفحه اول بسیاری روزنامه های جهان می کشاند. البته با این کارش چهره خوبی از عربستان ارائه نمی نماید. ترک تازی او در سیاست خارجی به بهای حسن نیت عربستان سعودی تمام شده است. او نشان داده است که عربستان سعودی، «متحد خوب» ایالات متحد امریکا- و یا اسرائیل نیست. بنابراین، آیا تغییر رژیم در چشمرس هست؟ و کی در عقب آن می باشد؟
یک کارشناس خبیر خاورمیانه بر این نظر است که  رسوائی خاشقجی راهیست به سوی حذف ولیعهد. تا هنوز معلوم نیست که  آیا ایالات متحد امریکا و یا اسرائیل به تنهائی و یا مشترکاً عمل می کنند.با اینهم فریب دادن محمد بن سلمان به اینکه دستور مرگ این ژورنالیست را صادر کند و برخی از محافظان امنیتی خود را برای کار بگمارد، یکی از طرق دستیابی به این مامول می باشد. به ولیعهد اجازه می دهند که پایش را فراتر از گلیمش بگذارد و بعداً به طور موثر این گلیم را از زیر پایش بر می چینند. علاوه کردن سه هفته کار برای افشا شدن ها، شایعات و حقایق به پایان کار محمد بن سلمان کمک می کند.
یک امکان شاید این باشد که وی را با محمد بن نایف، تعویض نمایند که قبل از وی ولیعهد و وزیر داخله بود و شخصیت و رفتار وی شناخته شده می باشد. او رابطه خوبی با سازمان استخبارات مرکزی ایالات متحد امریکا (سیا) داشت. بدیل دیگر برای تصدی این وظیفه  خالد بن سلمان سفیر کنونی عربستان سعودی در ایالات متحد امریکا می باشد که برادر محمد بن سلمان بوده و برای مشورتها به وطن برگشته است.
ما هنگامی و در صورتی تصویر روشنی از آینده این پادشاهی به دست خواهیم آورد که ترکها اطلاعات بیشتری ارائه کنند. با توجه به اینکه جینا هسپل، موساد و اردوغان رئیس جمهورترکیه  زیر نام روابط حسنه دیپلوماتیک، « روپوشی» را مهندسی نمی کنند.
جی مایکل اسپرنگمن، مقام پیشین وزارت خارجه ایالات متحدامریکا است که به حیث دیپلومات در آلمان، هند و عربستان سعودی کار کرده است. او دارای تالیفات مهمی در مورد عملکرد سیاست خارجی ایالات متحد امریکا است.