در تعریف فلسفی، "شخصیت مرکب از دو اصل است: یکی طبیعی و ارثی و دیگری وضعی و اکتسابی . اصل طبعی و ارثی عبارت است از نیروی مهر و محبت که از مادر با انسان یکجا تولد می یابد و تا زمانی که دستخوش تغییرات ذاتی یا مرگ میشود، در نهاد مدارج عالی را می پیماید
سید سمندر شاه نعمتی
دسامبر ۲۰۱۶
شخصیت در تعریف فلسفی
انسان در چنبره شخصیت طبیعی و وضعی
در تعریف فلسفی، "شخصیت مرکب از دو اصل است: یکی طبیعی و ارثی و دیگری وضعی و اکتسابی.
اصل طبعی و ارثی عبارت است از نیروی مهر و محبت که از مادر با انسان یکجا تولد می یابد و تا زمانی که دستخوش تغییرات ذاتی یا مرگ میشود، در نهاد مدارج عالی را می پیماید. اصل وضعی یا اکتسابی عبارت از علم و دانش است که انسان در بدو تولد فاقد آن بوده و سپس در دوران نو جوانی و جوانی به فرا گرفتن آن می پردازد و از جمله علوم یکی یا بیشتر را فرا میگیرد.
از سوی دیگر شخصیت انسانی دو تا است: یکی فردی و دیگری اجتماعی.
شخصیت فردی از ترکیب دانش فردی و محبت مجازی و شخصیت اجتماعی از ترکیب دانش اجتماعی و محبت حقیقی تشکیل می یابد. دانش اجتماعی از انباشت دانش های فردی شکل گرفته و دانش فردی آن است که فرد می آموزد. در شخصیت اجتماعی، محبت حقیقی عبارت است از "میل طبع به سوی حقیقت". میل در تعریف فلسفی عبارت است از فرار یک مرحله به مرحله دیگر، طبع عبارت ا ست از خوی و سجیّه و حقیقت عبارت از پایان امر می باشد.
از این تعریف ها این نتیجه بدست می آید که خوی و سجیّه خود را به حقیقت میرساند، به عبارت دیگر در سیر تکاملی مدارج عالی طبیعت را می پیماید. در این مدارج اخلاق از تعریف معنوی به تعریف فلسفی تغییر می یابد. در تعریف، نفسانیاتی که توسط روان شناسی بدست می آیند، توسط علم اخلاق در جهت انسانیت بکار گرفته می شوند. آن نفسانیات عبارت از مساوات و برابری است که حالت طبیعی انسان ها می باشد. انسان ها آنرا در درازای تاریخ بشری پیوسته تجربه کرده اند، ولی نویسندگان هنوز هم آنرا در رسانه های گروهی به منظور آگاهی همگانی به رشته تحریر در نیاورده اند.
آن مساوات و برابری این طور افاده میگردند:
۱. انسان ها بدون استثنا همه مساویانه و یا – در حالت عادی و طبیعی - ۹ ماه، ۹ روز، ۹ دقیقه و ۹ ثانیه را در شکم مادر می گذرانند.
۲. انسان ها بدون استثنا وقتی که تولد می یابند، همه مساویانه شیر میخورند.
۳. انسان ها بدون استثنا دارای یک سری از مشخصات و تمایزات جنسی بوده، از قبیل زن ها دارای آلت تانیث و مرد ها دارای آلت تذکر می باشند.
۴. انسان ها بدون استثنا مساویانه دارای حواس پنج گانه می باشند.
۵. زن ها بدون استثنا مساویانه عادت شدن یا حایض شدن ماهانه را بری یک زمان مشخص بانجام میرسانند.
۶. انسان ها بدون استثنا مساویانه همه برهنه می آیند و برهنه میروند.
با در نظر داشت این برابری، حال میرویم به سوی محبت مجازی در شخصیت فردی:
این محبت در دل ها باعث ازدواج، ازدواج باعث تولید نسل، تولید نسل باعث تکامل و تکامل باعث هستی میگردد. هستی در "کثرت" است و محبت حقیقی "وحدت" در شخصیت، کثرت و وحدت لازم و ملزم یکدیگر اند.