منظور ترمپ از حضور گسترده استخباراتی امریکا در افغانستان چیست؟

یادداشت مترجم: دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحد امریکا در بیستم اگست، پس از مذاکرات با مشاوران امنیتی اش و خلیل زاد نماینده خاصش برای گفت وگو با طالبان، از «حضور گسترده استخباراتی» پس از خروج نیروهای امریکائی از افغانستان سخن به میان آورد.

من که در مصاحبه قبلی ام با جناب ضیا صدر مسوول نشراتی "افغانستان امروز" به این گفته ترمپ اشاره نموده بودم، با سوالهای مهم عده ای از مخاطبان در مورد  چند و چون این حضور استخباراتی امریکا مواجه شدم. اگرچه از همان اوایل حضور نظامی ایالات متحد امریکا و متحدان ناتو اش در افغانستان ژورنالیستهای تحقیقی به این حضور استخباراتی اشارتهای بالنسبه مستند و مبسوطی داشته اند، مراجعه به آنها از نگاه زمانی فاصله قابل توجهی را در بر می گرفت. گذشته از آن برحسب عادت من می خواهم نقل قول از منبعی بیاورم و ترجمه از نشراتی بکنم  که از اعتبار علمی در خود ایالات متحد امریکا نیز برخوردار باشند. بنابراین، من این مقاله استیفن لیندمن را برای ترجمه برگزیدم که با عنوان " شبه نظامیان افغان سی آی ای از برگرداندن صلح جلوگیری می کنند" و دیروز 25 ماه اگست در سایت انترنتی "گلوبل ریسرچ" انتشار یافته است. آقای لیندمن نه تنها نویسنده ای است که با آثارش جواز مهمی برده است، بلکه همچنان پژوهشگری در مرکز تحقیقات جهانی شدن می باشد. موارد بسیار اندکی در این ترجمه عمداً از قلم انداخته شده است. رسول رحیم
 
شبه نظامیان افغان سی آی ای از برگرداندن صلح جلوگیری می کنند
تهاجم ایالات متحد امریکا به افغانستان بدون  کدام فروکشی در هجدهمین سالش ادامه دارد . چشم انداز برگرداندن صلح و ثبات به این کشور جنگزده بیشتر یک توهم است تا احتمال.
از ماه جولای سال گذشته به اینسو، گفت وگوها بین رژیم ترمپ و نمایندگان طالبان جریان دارد.
ادعاها در مورد رسیدن به نتیجه ای به همین زودیها، تا زمانی که شبه نظامیان زیر کنترول "سیا" یا سازمان استخبارات مرکزی ایالات متحد امریکا در این کشور وجود داشته باشند، یک تصور خوش بینانه است.
یک پژوهش تازه "بنیاد واتسون" برای امور بین المللی و عامه در  "دانشگاه براون"،  حاکی از  آنست که « اردوی سی آی ای» نیروهای شبه نظامی افغان یک « تهدید به حقوق بشر و مانعی برای صلح در افغانستان است.»
این ملیشه ها در جنگ ضد تروریسم ایالات متحد امریکا دست دارند. تروریسم دولتی یک سیاست دراز مدت ایالات متحد امریکا به ویژه پس از 11 سپتمبر یعنی هنگامی است که محدودیتهای باقیمانده برخشم و غضب امپریالیستی اش پایان یافت.
شبه نظامیان تحت کنترول سی آی ای  در افغانستان در خدمت منافع امپریالیستی ایالات متحد امریکا است. موجودیت آنها برگشت صلح و ثبات در این کشور را غیر قابل وصول می گرداند. همچنان نگهداری این « دارائی استخباراتی» ایالات متحد امریکا به بهانه دروغین مقابله با آفت تروریسمی صورت می گیرد که توسط ایالات متحد امریکا ساخته شده و حمایت می گردد.
تازمانی که اردو های خصوصی سی آی ای در افغانستان وجود داشته و احتمالاً اراده ای برای ترک افغانستان نداشته باشند، بیرون رفتن نیروهای نظامی مربوط به وزارت دفاع ایالات متحد امریکا از افغانستان مهم نخواهد بود.
درگزارش "بنیاد واتسون" آمده است که این شبه نظامیان تحت کنترول سی آی ای که اندکی پس از تهاجم ایالات متحد امریکا به این کشور ایجاد شده اند« مرتکب پامال نمودن جدی حقوق بشر، به شمول کشتارهای متعدد بدون محاکمه ملکیها شده اند.»
این گزارش می افزاید:«حمایت سی آی ای موجب می شود که عملیات آنها در اختفا بماند. در عمل کدام نظارت عامه برفعالیتهای آنها و مسوولیتی برای پامال نمودن شدید حقوق بشر توسط آنها وجود ندارد.»
شبه نظامیان "لانگلی" که متعلق به یک جماعت شبه نظامی مربوط به سی آی ای مستقر در ویرجنیا هستند، معادل امروزین کسانی می باشند که از جنگجویان مجاهدین افغانستان علیه اشغالگران شوروی در دهه 1980 می باشند که توسط سی آی ای  سربازگیری شده بودند.
گزارش بنیاد واتسون حاکی از آنست که « عامه مردم اندکی در مورد آنها می دانند» و علاوه می نماید که این شبه نظامیان « یک گروه غیر قانونی مسلح اند که اساسی در قانون افغانستان و جایگاه مجاز قانونی در دستگاه امنیتی دولت ندارند.
« همه آنچه ما می دانیم اینست که آنها یونیفورم پوش و خوب مسلح و مجهز می باشند که برخی اوقات به هنگام تلاشیها با افراد انگلیسی زبان امریکائی کار می کنند» و با بمباردمان های هراس افگنانه پنتاگون (نیروهای مربوط به وزارت دفاع امریکا) حمایت می شوند که بار بار موجب کشتار بی تفکیک ملکیها می گردند.
گروه های مدافع حقوق بشر و ژورنالیستهایی که تحقیق می کنند، جنایات آنها را علیه بشریت مستند سازی کرده اند. بنیاد واتسون می گوید که آنها « با معافیت از بازخواست عمل کرده و با مسئولیت سیاسی و یا قضائی محدود نمی گردند.»
این گزارش می افزاید:« این برنامه مورد حمایت سی آی ای و فعالیتهای اردوی افغانستان از نظارت و حسابدهی عامه مستور و محفوظ نگهداشته می شود.»
« به نظر می رسد که مقامات افغانستان یا اطلاع ندارند و یا اینکه نمی خواهند چیزی در مورد ساختار این برنامه ، تمویل و عملیات آن افشا کنند.»
« تحقیقات مقامات ملل متحد گزارش می دهد که در مورد  بدرفتاریها و کشتارهای عمدی ملکیها (توسط شبه نظامیان سی آی ای) نتوانسته است کدام اطلاعی از مقامات افغانستان به دست آورد.»
سازمان شریر، شیطانی، پنهانکار، و غیر پاسخگوی سی آی ای، در درون و بیرون ایالات متحد امریکا فارغ از بازخواست قضائی به عملیات می پردازد. موجودیت آن صلح، ثبات و امنیت جهان را تهدید می کند.
دستهای کثیف این سازمان موازی با دخیل بودن در جنگهای تجاوزی  در همه دسیسه ها علیه ملتهائی وجود دارد  که درلیست ایالات متحد امریکا برای تغییر رژیم قرار دارند.
نتایج گفت وگوهای ایالات متحد امریکا و طالبان هرچه باشد، واشنگتن به افغانستان آمده است تا بماند، بیرون نرود ،اشغال دایمی برنامه ریزی شده است و می خواهد منابع این کشور را غارت کند.
این منابع عبارت اند از بیرایت، کرومایت، زغال سنگ، کوبالت، مس، طلا، آهن، سرب، مقادیر هنگفت لیتیوم و سایر عناصر نادری که در تولیدات فن آوریهای پیشرفته ، ارزش بلندی دارند، گاز طبیعی، تیل، سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، پوتاسیم، نمک، سلفر، تالک، جست و سائر منرالها .
اینها به طور بالقوه نمایندگی از یک ارزش اقتصادی هزاران میلیارد دالری می نمایند و ثروتی می باشد که واشنگتن قصد ندارد از آن صرف نظر کند. خط گزاران سیاست در ایالات متحد امریکا همچنان در نظر دارند تا پایپ لاینهای نفت و گاز از این کشور عبور کنند.
کنترول کردن این کشور همچنان بخشی از برنامه برای محاصره روسیه و چین با ایجاد پایگاه های نظامی و سکوهای جنگ افروزی می باشد.
افغانستان بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان است که برای تولید هرویین از آن استفاده می شود.
اینجا محل رونق پول شوئی از طریق "ویسترن بانک" ها می باشد. سی آی ای به مثابه منبع در آمد، بر قاچاق مواد مخدر متکی است.
جنگهای دایمی سیاست رسمی ایالات متحد امریکا است، به شمول جنگ با وسائل دیگر از طریق تحریمها و سائر اقدامات خصمانه علیه مللی که آماج قرار داده شده اند.

 

اخبار روز

01 ثور 1403

BBC ‮فارسی - صفحه افغانستان BBC ‮فارسی - صفحه افغانستان

کتاب ها