ایالات متحد امریکا ناتو را برای مقابله با روسیه و چین آماده می سازد

نویسنده : بهادرا کومار
 منبع: اندین پنچ لاین 28 نوامبر 2019
مترجم: رسول رحیم

نشست سران سازمان پیمان اتلانتیک شمالی در سوم و چهارم ماه دسمبر در لندن شباهت به یک اجتماع مجدد خانواده پس از ظهور اوقات تلخی در بین متحدان اروپائی امریکا در مورد مسئله هزینه نظامی می باشد.

در نظر است این روند روی افزایش هزینه نظامی متحدان اروپائی و کانادا برگزار شود. انتظار می رود که بیش از 100 میلیارد دالر تا پایان سال 2020 بر بودجه دفاعی کشورهای عضو افزوده شود.
نکته مهم تر اینست که این روند در نشست وزرای خارجه کشورهای ناتو در بروکسل و در آستانه نشست سران کشورهای ناتو درلندن نشان داد که با وجود اختلافات فزاینده در درون این اتحادیه نظامی، کشورهای عضو پیرامون سه مورد اولویت در دستور کارجهانی ایالات متحد امریکا ، صفوف شان را با هم نزدیک نموده اند:( این سه اولویت عبارت اند از) تشدید مشی تهاجمی در برابر روسیه، نظامی سازی فضا و مقابله با ظهور چین.
ناتو که به طور رسمی فضا را «یک قلمرو عملیاتی جدید» می شمارد، می خواهد ازهدایت واشنگتن در قسمت ایجاد یک فرماندهی فضائی متابعت نماید. طبق گفته ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، این تصمیم «می تواند به برنامه گذاران ناتو اجازه بدهد تا از متحدین تقاضا نماید که قابلبیت ها و خدماتی مانند ارتباطات ماهواره ئی و داده های تصویری را فراهم سازند.»
استولتنبرگ گفت:« فضا نیز برای اهداف بازدارنده و دفاعی این اتحادیه مهم است که این شامل قابلیت جهت یابی، جمع آوری اطلاعات و کشف پرتاب راکت می باشد. در جهان حدود 2000 مدار ماهواره ئی وجود دارند که حدود نصف آن در ملکیت کشورهای عضو ناتو می باشند.»
به عین ترتیب واشنگتن از ناتو تقاضا نموده است تا به طور رسمی ظهور چین را از دراز مدت یک چالش قبول کنند. بنا بر گزارش های رسانه ئی، نشست بروکسل به این تقاضای ایالات متحد امریکا تن داده و تصمیم گرفته است که به طور رسمی ترصد و نظارت نظامی چین را آغاز نماید.
مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحد امریکا در نشست بروکسل در مورد چین تاکید نمود که « سرانجام اتحادیه ما باید به تهدید جاری و از دراز مدت بالقوه ای اذعان نماید که توسط حزب کمونیست چین به وجود آمده است. هفتاد سال پیش اعضای موسس ناتو به خاطر امر آزادی و دموکراسی گردهم آمدند. ما نمی توانیم اختلافات اساسی و اعتقادی بین کشورهای ما و حزب کمونیست چین را نادیده بگیریم.»
تا اینجا همه چیز مطابق به مراد به نظر می رسد، با اینهم آنچه باقی می ماند اینست که دیده شود آیا طرح بزرگ واشنگتن برای کشاندن ناتو به سوی "استراتژی هند و پاسفیک" اش (بخوانید استراتژی مهار زدن چین) می تواند به حرکت در آید. واضحاً ایالات متحد امریکا قصد دارد تا حق اظهار نظری در قمست تجارت رو به افزایش و مناسبات اقتصادی متحدان اروپائی اش با چین داشته باشد و نفوذ چین را در اروپا محدود گرداند. کارزار ایالات متحد امریکا برای ممانعت از فن آوری "5جی" (نسل پنجم تیلفون های همراه ) با نپذیرفتن چندین کشور اروپائی مواجه شد.
از جانب دیگر پروژه اروپا رونمائی شده است و محور فرانسه- آلمان که لنگرگاه آن بود، متزلزل شده است. این اختلاف بین پاریس و برلین به سود واشنگتن تمام می شود، اما همچنان به طور متناقض سیستم اتحاد غربی را دچار لنگش می گرداند.
اظهارات اخیر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه برای مناسبات بهتر با روسیه « برای جلوگیری از آتش سوزی بزرگ در جهان»، گفته های به شدت صریح او که ناتو دچار « مرگ مغزی» می باشد و سیاست ایالات متحد امریکا در برابر روسیه یک « هیستری (یک نوع بیمار روانی) حکومتی، سیاسی و تاریخی است» و تاکید مکرر وی بر سیاست نظامی مستقل اروپا از ایالات متحد امریکا، آلمان را رنجه نموده است.
هم آهنگی منافع بین برلین و واشنگتن در قبال ماکرون خود را در حمایت ناتو از تشدید مواضع علیه روسیه و چین نشان داد که فرانسه در آن تجرید شد. با اینهم، این هم آهنگی در نشست سران در فارمت نورماندی در مورد اوکرائین که به دنبال نشست سران ناتو در لندن برگزار می شود، به آزمون گرفته می شود. فرانسه در حال کمک به روسیه برای یافتن یک راه حل از طریق مذاکره با اوکرائین می باشد.
مکالمه تیلفونی اخیر بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ولادیمیر زلنسکی همتای اوکرائینی اش، بر علاقه مندی فزاینده مسکو و کیف در سطح رهبری برای بهبود روابط بین دو کشور تاکید می نماید.
در تحلیل نهایی ، روابط فرانسه و آلمان نه تنها در آینده استراتژیک اروپا بلکه همچنان درسیستم اتحاد غربی از اهمیت اساسی برخوردار است. اگر کسی در این مورد دچار شک بوده باشد، می تواند به حق ویتوی فرانسه در ماه اکتوبر بنگرد که حکم مرگ آنی را برای پیشنهاد عضویت مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا داشت. قبولی این کشور به اتحادیه اروپا می توانست موضوع جدید ترین عضو ناتو را القا کند. برلین و وواشنگتن از این بابت خشمگین هستند ، اما حق ویتو حق ویتو است.
در حالی که ناتو توسط واشنگتن در یک وضعیت تقابلی قرار داده می شود، روسیه وچین حفاظ شان را پائین نمی آورند. پوتین در بیانیه ای خطاب به نشست شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه در 22 ام نوامبر گفت:« عوامل ناپایداری (بی ثباتی) زیادی وجود دارند... همچشمی و رقابت به طور عجیبی در حال افزایش اند و در اشکال نوینی تجسم می یابند... کشورهای رهبری کننده به طور فعالی سلاح های تهاجمی شان را توسعه می دهند... چنانکه همه ما می دانیم، به اصطلاح "کلوپ هسته ئی" اعضای جدیدی می پذیرند. ما نیز به طور جدی نگران نزدیک شدن زیرساخت های ناتو به مرزهای ما و همچنان تلاش ها برای نظامی سازی فضای خارجی می باشیم.»
پوتین تاکید نمود که «در چنین شرایطی مهم آنست که پیش بینی های مناسب و دقیق و تحلیل از تغییرات ممکن در اوضاع جهانی به عمل آورد و این پیش بینی ها و نتیجه گیری ها را برای توسعه توانائی نظامی مان به کار گرفت.»
تقویت ساز وبرگ نظامی به رهبری ایالات متحد امریکا علیه روسیه و چین در دو تمرین نظامی بزرگ سال آینده به نمایش در خواهند آمد که با اسم رمز "مدافع 2020 در اروپا" و " مدافع 2020 در اوقیانوس آرام (پاسفیک)" یاد می شوند.
نکته قابل توجه آنست که فقط چهار روز پیش از اظهارات فوق پوتین، شی جین پنگ رئیس جمهور چین در نشستی در برازیلا، در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو "بریکس"(BRICS) به وی گفت:« تغییرات جاری پیچیده و عمیق در اوضاع بین المللی کنونی که توام با افزایش بی ثباتی و ناپایداری است، ایجاب می نماید که چین و روسیه هم آهنگی استراتژیک نزدیک تر برای حفاظت از هنجارهای اساسی ای به وجود آورند که بر مناسبات بین المللی حاکم اند، با یک جانبه گرائی، زورگوئی و مداخله در امور دیگر کشورها مخالفت کنند، از حاکمیت و امنیت شان حفاظت کرده و یک محیط منصفانه و عادلانه بین المللی ایجاد نمایند.»
پوتین در پاسخ گفت:« روسیه و چین اجماع مهم و منافع مشترکی در حفظ امنیت استراتژیک و ثبات جهانی دارند. در تحت اوضاع جاری، دو جانب باید ارتباط نزدیک استراتژیک را حفظ و تداوم بخشند و همدیگر را در دفاع از حاکمیت، امنیت و حق توسعه قاطعانه حمایت نمایند.»
پاسخ روسیه نیز در این زمینه چشمگیر است. سهم روسیه از سلاح ها و تجهیزات مدرن در اردوی روسیه و نیروهای بحری آن به یک سطح چشمگیر 70 در صد رسیده است. نخستین تولید آزمایشی نسل آینده تانک های ( T-14 Armata) در اواخر سال 2019 و اوایل سال 2020 صورت می گیرد.
در 26 ام ماه نوامبر وزارت دفاع روسیه از دست یابی به سیستم موشکی اوانگارد با وسیله تقویت کننده فوق سرعت صوت به قدرت موشک های استراتژیک در ماه دسمبر خبر داد.
برای نخستین بار سیستم جنگ های الکترونیکی در پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان همراه با آخرین مودل ایستگاه خنثی سازنده (Pole-21) تقویت می شود که می تواند موشک های کروز، هواپیماهای بی سرنشین و سلاح های رهبری شده دقیق را از کار بیاندازد. این سیستم مسکو را از حضور ایالات متحد امریکا و ناتو در افغانستان محافظت می کند.

اخبار روز

13 سرطان 1403

BBC ‮فارسی - صفحه افغانستان BBC ‮فارسی - صفحه افغانستان

کتاب ها