تقریظ: "فرگشت جهانی شدن"  اثر اقتصاد دان معاصر کشور داکتر سید موسی صمیمی

فرگشت جهانی شدن پژوهش ارزشمند داکتر سید موسی صمیمی
آماده‌ی سفارش اهل کتاب
بهای خرید: 30 €
تماس:
+31641375638
کتاب "فرگشت جهانی شدن" که در اکتوبر سال 2021 توسط انتشارات شاهمامه در هالند به چاپ رسیده است را برای نویسنده اش تبریک می گویم و خواندن این اثر را برای همه ای کسانی که علاقه دارند تصویری جامع از تضاد ها، رقابت ها و کشمکش های نظام سرمایه داری جهانی (امپریالیزم غرب و شرق) بدست آورند را توصیه می کنم.

گرچه نویسنده از کلمه ای امپریالیزم در این کتاب با رابطه به ایالات متحده، روسیه و چین استفاده نمی کند، ولی به تصور من این مفهوم منطق جهان امروزی را بازتاب می دهد. دیده می شود که نویسنده در نوشتن این اثر زحمات زیادی را متقبل شده است. از آمار به روز شده و آثار دانشمندان متعددی استفاده نموده است و یک اثر اکادمیک را برای خواننده ارائه کرده است. در این نوشته من به شکل بسیار موجز کوشش می کنم یک تصویری اجمالی از این اثر را ترسیم کنم. 
این کتاب بیش از 500 صفحه است و به هفت بخش تقسیم شده است:
1. "جهانی شدن" به مثابه ای یک فرآیند پویا و همیشگی
در این بخش نویسنده توصیفی کوتاه (30) صفحه، از تحولات در زندگی انسان ها از زمان ظهور انسان هوشیار (هومو ساپینز) تا ظهور نظام سرمایه داری بدست می دهد. 
2. "جهانی شدن" پس از سالهای 1945
در این بخش که (90) صفحه را در بر می گیرد، ظهور ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی به حیث دو ابر قدرت اتمی و تقسیم جهان به بلوک شرق و غرب به رهبری شوروی و ایالات متحده و همچنین ظهور کشور های غیر متعهد پرداخته می شود. رقابت کشور های عضو ناتو و عضو پیمان وارسا در این بخش مفصل شرح داده می شود. این بخش با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و به قول فوکویاما "پایان تاریخ" به پایان می رسد.
3. "جهانی شدن" پس از سالهای 1990
 این بخش شامل (31) صفحه است که از نظریه ای "پایان تاریخ" فوکویاما انتقاد می شود. نویسنده این نظریه را به حق یک نظریه ای غیر تاریخی تشخیص می دهد. در این بخش به سیاست سلطه ای بلا منازع ایالات متحده پرداخته می شود. همچنین به همایش های اجتماعی جهان که توسط روشنفکران، سازمان های غیر دولتی، دانشمندان، هنرمندان و دگر اندیشان از همه ای کشور های جهان در پورتو الگره (برازیل) بر ضد نیولیبرالیزم بود پرداخته می شود.
4. "جهانی شدن" پس از سالهای 2008
در این بخش به بحران سال 2008 که از امریکا شروع شد پرداخته می شود و تبعات آن که به "فرود کشور های خود مدار کلاسیک و ظهور امپراطوری های آسیایی" می انجامد شرح داده می شود. این بخش شامل (80)  صفحه است.
5. "امپراطوری ایالات متحده در بند افت تاریخی"
این بخش شامل (51) صفحه است. در این بخش به ریاست جمهور دانلد ترامپ که نماد افول امریکا است به شکل مشروح پرداخته می شود. وقایع حمله به کنگره ای امریکا توسط هواداران ترامپ و پیروزی آسیب پذیر جو بایدن به حیث رئیس جمهور امریکا هم مورد بررسی قرار می گیرد.
6. دگرگونی "حوزه تمدنی" چین کهن
این بخش شامل (100) صفحه است که به تفصیل در بارۀ چین کهن از زمان سلسله ای هان تا امروز پرداخته شده است. انقلاب های سال 1911 (جمهوری شدن چین) و انقلاب سال 1949 که به ایجاد جمهوری خلق چین انجامید با سیاست های متضاد و فراز و فرود های چین کمونیست به تفصیل بر رسی شده است. تغییرات بعد از اصلاحات دنگ شیاو پینگ در اواخر سالهای هفتاد میلادی قرن گذشته تا امروز و ظهور چین به حیث یک غول اقتصادی شرح داده شده است. 
7. تبانی و تباین غول پیکر های اقتصادی
این بخش شامل (53) صفحه است. در این بخش در هم تنیدگی اقتصاد و سیاست جهان شرح داده شده است. معلومات کلی در مورد سرمایه های فناوری معلوماتی و ارتباطی داده شده است. شرکت های امریکایی مایکروسافت، آمازون، اپل، گوکل و فیس بوک و امکانات مالی شان بررسی شده است. شرکت های چینی در بخش تکنالوجی معلوماتی و ارتباطی مانند علی بابا، تنسنت، بایدو و هواوای معرفی شده اند. به پیشی گرفتن چین از امریکا در بخش سوپر کمپیوتر ها در این بخش پرداخته شده است. در این بخش شاخص چند بعدی توانای های ملی به اساس مدل ریاضی میروسلاو سولک، دانشمند پولندی معرفی شده است و در آن توانای های اقتصادی، نظامی و جیو پولیتیکی امریکا و چین در نموداری ترسیم شده است. به افول نسبی امریکا و فراز نسبی چین با رابطه با "تله ای توکی دیدس" پرداخته شده است و از خطر ممکن تصادم امریکا و چین در سالهای 2040 تا 2050 هشدار داده شده است.
نویسند در آخر به تقویت جنبش صلح گسترده در جهان تاکید می کند تا اینکه جلو تصادم ابر قدرت ها در آینده گرفته شود. چون رقابت های امپریالیستی می تواند به جنگ جهانی خانمان سوز بیانجامد و نوع بشر را به خطر نابودی مواجه کند. 
بعد از تحسین و تمجید از کتاب "فرگشت جهانی شدن" پیشنهاد می کنم تا چند نکته در چاپ ممکن بعدی کتاب در نظر گرفته شود. کتابی به این قطوری و محتوا یک فهرست کلید واژه ها را در آخر کتاب لازم دارد تا خواننده بتواند با رجوع به کلید واژه ها مطالب معین را در متن پیدا کند. دیگر اینکه در متن اینجا و آنجا اصطلاحات علم اقتصاد بکار رفته است که لازم است یا در متن و یا بهتر در آخر کتاب به شکل لیستی از اصطلاحات نا مانوس برای خواننده ای غیر متخصص آورده شوند و شرح داده شوند که کمک بزرگی برای خواننده ای که اصطلاحات برایش نا آشنا است خواهد بود. البته در این کتاب مانند هر کتاب دیگری اشتباهات املایی و اعدادی وجود دارد که در چاپ بعدی می شود به آنها پرداخت.

اخبار روز

13 سرطان 1403

BBC ‮فارسی - صفحه افغانستان BBC ‮فارسی - صفحه افغانستان

کتاب ها