سیاه و سفید  معرفی دو کتاب از نجیب روشن

یک بخت خوب من در این اواخر، آشنایی با شاعر و نویسندهٔ گرانقدر، نجیب روشن بود. ما نجیب روشن را پیش از این با فعالیت‌های رسانه‌ای و مدیریتی او می‌شناختیم. او در یک دورهٔ کوتاه در این اواخر رئیس رادیو تلویزیون دولتی افغانستان بود و آن دوره، چنان که شنیده‌ام از دوره‌های درخشان رادیو تلویزیون افغانستان شد،

هرچند او خود آن ریاست را برای خود یک تجربهٔ تلخ توصیف می‌کرد، به سبب رنجی که به خاطر کارشکنی‌ها و نامهربانی‌های دولتمردان دیده بود.
اما دو کتاب «سایه‌های سپید» و «مسافر سیاه» چهرهٔ ادبی این مرد «نجیب» را «روشن» می‌کند. «سایه‌های سپید» مجموعه‌ای از شعرهای ایشان است و «مسافر سیاه» مجموعهٔ سه داستان بلند.
ویرایش این کتاب‌ها برعهدهٔ من بوده است و زمانی که مشغول این امر بودم، به سبب ارتباط و حشر و نشر با مؤلف این دو کتاب، با خصایل اخلاقی ایشان بیشتر آشنا شدم. دقت، نظم، خوش‌قولی، حسن معاشرت و محبت ایشان برایم بسیار ارزشمند بود.
باید اعتراف کنم که با خواندن این دو کتاب در حین ویراستاری، مقام نجیب روشن در شعر و نثر را والاتر از چیزی یافتم که پیش از آن تصور می‌کردم. تصوری که پیش از آن داشتم، یک مدیر و آگاه رسانه‌ای بود که به ادبیات هم علاقه دارد، ولی اینک ایشان را ادیبی می‌دانم که کار مدیریتی هم کرده است.
شعرها عمدتاً در قالب نیمایی و گاهی نیز سپید است و به ندرت در قالب‌های کلاسیک. سبک کار بسیار مشابهت می‌رساند به جریان شعر نیمایی در دهه‌های شصت و هفتاد در افغانستان، یعنی زمانی که سایهٔ دانش و ادبیات استاد واصف باختری و دیگر اقران ایشان بر سر شعر افغانستان بوده و در مجموع شعر کشور ما در قالب‌های نو یک دوران طلایی را می‌گذرانده است. شعرها عمدتاً دغدغه‌های ملی و اجتماعی دارد هرچند شعرهای عاشقانه هم در آن‌ها هست. در واقع این شعرها را می‌شود آینه‌ای از حوادث و وقایعی دانست که بر مردم و کشور ما در این زمان گذشته است.
و کتاب «مسافر سیاه» توانایی نویسنده در ادبیات داستانی را نشان می‌دهد. من در ادبیات داستانی آنقدر وقوف ندارم که بتوانم کتاب را ارزش‌گذاری کنم و این را به اهل آن واگذار می‌شوم. ولی شخصاً از داستان‌ها لذت بردم و خودم را در دغدغه‌هایی که نویسنده برای مسائل کشور داشته است، سهیم دانستم.
برای جناب نجیب روشن عمر دراز با فعالیت‌های ادبی مستمر آرزو می‌کنم و چشم‌انتظار دیگر آثار ایشان می‌مانم. 

علاقه مندان می توانند برای بدست آوردن این کتاب ها با شماره تلفن
00491787622112
 تماس بگیرند

اخبار روز

13 سرطان 1403

BBC ‮فارسی - صفحه افغانستان BBC ‮فارسی - صفحه افغانستان

کتاب ها