در چین، ناامیدی بزرگ

مجله ایکپرس فرانس
نویسنده روبن ریبتان: مدیر عمومی ستونل وعضوی شورای علمی بنیاد برای نوآوری سیاسی.
مترجم : عزیز رکین
یاد آوری مترجم:  اصطلاح Nation start-up   در جامعه صنعتی بیان گرپیشرفت علم وتکنالوژی است .در کشورهای پیشرفته نو آوری در زمینه علم و تکنالوژی توسط  همین مواسیسات نو آور، ایجاد کسب وکار بوجود میآید.

دیگر زمان "جهانی شدن سعادت آور" که لیرالها آنرا تبلیغ میکردند گذشته است. پاندیمی کرونا 19 طی پیشتر از دوسال جهانی شدن را محدود ساخته است، کمبود ماسک، وکمبود ادویه اولیه (paracetamol ) در آغاز پا ند یمی در کشور های غربی که در ده نود  میلادی و ده ای اول قرن 21  در کشورهای پیرامونی مثل چین . هند بصورت وسعی سر مایه گزاری گرده بودند، چرخشی عمیقی را بوجود آورده است.
پاند یمی کووید-19، که اقتصاد جهانی را مسدود کرده است، بر محدودیت‌های جهانی‌سازی تاکید کرد و وابستگی متقابل بین کشورها به‌ ویژه اروپایی با زنجیره‌های تامین و لوجستیک آسیایی و به خصوص چینی، در زمینه فناوری را دوباره بیدار کرد.
بقول اداره ملی آمار (BNS ) چین رشد اقتصاد چین در سه ماه دوم 2.6 درصد نسبت به سه ماه اول سال جاری کاهش یافه است.
محدودیت‌های مکرر اعمال‌شده بر شهرهای چین بر فعالیت‌ها اقتصادی تأثیر گذاشته است که طی یک سال در سه ماه دوم تنها 0.4 درصد رشد داشته است. شبح صفر کووید همچنان بر اعتماد به نفس مردم چین تاثیر گذاشته است.
جنگ در اوکراین و پیامدهای آن به خوبی می‌تواند نشانه‌ای از ضربه ای جدیدی به جهانی‌سازی باشد و این مدل توسعه بین‌المللی را که از زمان جنگ جهانی دوم ساخته شد و سپس با سقوط بلوک شوروی تسریع شد، عمیقاً زیر سوال برده است. این مدل مبتنی بر بازارهای آزاد و تجارت آزاد استواراست.
پیامد تجاوز روسیه علیه اوکران، تشنج در اطراف تایوان، تاثیر عمیق در سازماندهی مجدد اقتصاد بین المللی مخالفت با جهانی شدن دارد.
بقول اقتصاد ان فرانسوی Jacques Attali مشاور اقتصادی فرانسوه میتران: "جنگ ادامه بازار است بوسیله  دیگر."
امروز 70 % چیپس (chips) جهانی زریعه شیر کت  تایوانی TSMC  ساخته میشود، در صورت جنگ و تشنج همه مواسیسات غرب، موبایل سازی، کمپوتر، موترسازی و هواپیماسازی و غیره فلج میشوند.
سیاست سرمایه گذاری غرب در حال تعغییر است، باینمعنی که غرب آنچه را ضرورت دارد خود تولید مینماید و یا در یک کشور دوست غربی تولید مینمایند نه در کشورهای پیرامونی، از طرف دیگر تولید در کشورهای دوردست، گراف مزا ف کاربین دای اوکساید را بلند میبرد.، ومحیط زیست را آلوده  وغیر قابل زیست می سازد.
جک اتالی در یک کنفرانس در مکتب بزرگ پولی تیکنیک در سال 2014 ، جهان تا سال 2030 چنین گفته است:" چین در طول تاریخ خود سابقه استعمارینداشته و در آینده بمشکیلات داخلی مواجه خواهد شد، هند اولین قدرت  جهانی خواهد شد. امریکا بحیث یکی از قدرت های جهان باقی خواهد ماند اما مداخله آن در امور جهانی تقلییل مینماید. این ویدیو بزبان فرانسوی است کسانیکه دست رسی با این زبا ندارند، به این لینک مراجعه نمایند:
https://www.youtube.com/watch?v=baWfd-vRIqM

مجله ایکپرس فرانس
نویسنده روبن ریبتان: مدیر عمومی ستونل وعضوی شورای علمی بنیاد برای نوآوری سیاسی.
مترجم : عزیز رکین

هفته های طاقت فرسا در ازای دستمزدهای جذاب... «قرارداد اجتماعی» شرکت های فناوری چینی با کارمندانشان دیگر کارساز نیست.
در حالی که بخش فناوری یکی از آخرین پناهگاه های حرکت رو به بالا به نظر می رسید، ابرها در حال تاریک شدن هستند و جذابیت آن را بسیار کمتر می کنند. چین بدون شک کشوری است که این تغییر در آن بیشتر مشخص شده است. تحصیل کرده ترین نسل تاریخ کشور، 12 میلیون جوان فارغ التحصیل از دانشگاه ها و مؤسسات فنی، باید در شرکت های کوچک و متوسط نوآور و غول های فناوری برای طراحی خدمات و محصولات فردا مستقر می شدند.
و با این حال، اکنون باید با واقعیت بازار کار مواجه شود که به دلیل استراتژی دولت «کووید صفر» و حمله احتمالی علیه شرکت‌های فناوری آموزش از راه دور، بازی‌های ویدیویی، تحویل در خانه یا حمل و نقل مسافر شکسته شده است. طبق گزارش‌ها، نزدیک به 100000 کارگر فناوری در 12 ماه گذشته اخراج شده‌اند، که باید به آنها توقف استخدام را اضافه کرد. علیرغم نشانه‌هایی از کاهش مقررات، غول‌های Tencent و مالک TikTok، ByteDance، به تازگی موج جدیدی از اخراج‌ها را اعلام کرده‌اند.
در نتیجه 15 ملیون جوان چین بیکار، تعداد بیکاری در شهر ها از سن  16 الی 24  ساله بیشتر از 19 % ، دومرتبه بیشتر از اروپا و ایالات متحده امریکا.
بیکاری و کم کاری در مطالبات دستمزدی وجود دارد.
انتظارات فارغ التحصیلان بیش از 6 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و به 932 دالر در ماه رسید.
 شی جین پینگ در طی بازدید از دانشگاه یبین به فارغ التحصیلان توصیه کرد که اهل انتخاب نباشند و یادآوری کرد که "خواستن یک شبه ثروتمند و مشهور شدن واقع بینانه نیست".
محبوبیت شرکت های دولتی در همین دوره افزایش یافته است. بگوفته  به شرکت استخدام 51 شغل، 39 درصد از فارغ التحصیلان آنها را(کارهای دولتی) به عنوان اولین انتخاب کارفرمای خود در مقایسه با 25 درصد در سال 2017 ذکر کردند.
سیاست اصلی پکن به نفع اشتغال در واقع دستور دادن به بخش دولتی و نیمه دولتی برای افزایش استخدام بوده است. برخی می گویند که خیال حزب کمونیست چین راحت می شود که مردان جوان این کشور ترجیح می دهند به دولت بپیوندند تا اینکه آن را سرنگون کنند.
اما این مشاغل کم‌ درآمد نشان‌دهنده تغییر در طرز فکر نیز هستند. دنیای استارت آپ های چینی به دلیل حقوق بالا و مزایای شگفت انگیزش در کشوری که یک نسل پیش هنوز فقیر بود مشهور بود - تصور کنید چوکی اداری ارائه شده در ByteDance معادل شش ماه حقوق یک ساکن شانگهای در سال 1990 بود.
اما در مقابل، کارگران مجبور هستند سخت کار کنند و تحت فشار شدید قرار گرفتند.
فرهنگ 960 نماد روزهای کاری از ساعت 9 صبح تا 9 شب در شش روز در هفته به عنوان مزیت استراتژیک استارت آپ های چینی معرفی شد.ه بود.
با این حال، در اوایل سال 2019، برخی از کارگران فناوری به آنچه استثمار نامیدند اعتراض کردند.
مرگ ناگهانی کارمندان جوان پس از روزهای بی پایان، آخرین موردی که در فوریه در محوطه Bilibili رخ داد، که خشم شبکه اجتماعی Weibo را برانگیخت.
در سال 2021، اصطلاح "tangping" یا "دراز کشیدن" در اینترنت به معنای کنار گذاشتن رقابت و انتخاب یک سبک زندگی هوشیارتر با تعادل بهتر بین زندگی شخصی و کار بود.
اخیراً با شعار سرنوشت ‌سازترbailan" » به «بگذارید بپوسد» جایگزین آن شده است.
جوانان چینی که در اثر مطالعات بسیار انتخابی، امید خانواده‌های خود را که ده‌ها هزار دلار در آموزش خصوصی سرمایه ‌گذاری کرده‌اند، درهم شکسته، که با بازار کار بسیار رقابتی‌تر مواجه شده‌اند، اکنون انتظار شکست را دارند. فراتر از پیامدهای اخلاقی، کندی و رکود اقتصادی نیز وجود خواهد داشت. حتی اگر اصلاح هم شده باشند، شرکت‌های دولتی چین نسبت به همتایان خصوصی خود کمتر مولد، نوآور و پویا ترهستند: در حالی که سهم آنها در اشتغال شهری از 40 درصد در سال 1996 به کمتر از 10 درصد قبل از مرض همه‌گیر(pandemie) کاهش یافته بود.
این پدیده می تواند به جوانان اروپایی و آمریکایی(اراوپاای یان و امریکای یانیکه در چین دارای شر کتها هستندــ مترجیم) نیز گسترش یابد.
شرکت فناوری  سوئید نی Klarna به تازگی حدود 700 کارگر را از طریق تماس ویدیویی سه دقیقه ای از کار اخراج کرده است.
Better.com، یک شرکت وام مسکن آمریکایی، در یک تماس زوم از صدها کارمند را بیکار ساخته است.
داستان هایی از این دست در حال افزایش هستند که بخش فناوری با کاهش ارزش گذاری ها دست و پنجه نرم می کند.
 

اخبار روز

01 ثور 1403

BBC ‮فارسی - صفحه افغانستان BBC ‮فارسی - صفحه افغانستان

کتاب ها