هواپیمای بی سرنشنین ایرانی کامیکازه(پهپاد انتحاری یا شاهد) تغییر دهنده مسیر جنگ در اوکراین نیست

نویسنده: دومینیکه کونرتووا
منبع:آسیا تایمز ۲۰اکتوبر ۲۰۲۲ ،‌ به نقل از «دی کنورسیشن» نشریه علمی اختصاص انستیتوت فدرالی تکنالوژی سویس در زوریخ
مترجم: رسول رحیم
یاد داشت مترجم: جنگ اوکرایین کارزار بزرگی است که در گیر ودار تلاش برای تغییر نظم یک قطبی جهان صورت می گیرد.

بنابراین، در کنار امکانات تخنیکی و مهارت های جنگی دوطرف و مهم تر از آن ها عوامل بی شمار اقتصادی، سیاسی و روانی، درتعیین سرنوشت این جنگ نقش اساسی دارند. جنگ روسیه و اوکرایین از نگاه خصلت در مرحله کنونی یک جنگ فرساینده است که ظاهرا هیچ یک از طرفین درآن امکان پیروزی صد در صد نشان نمی دهند. اما در دراز مدت با بهره ور شدن از عواملی که قبلا به طور فشرده از آن ها یاد شد، یکی از جوانب پیروز خواهد شد. اما در این جنگ فرسایشی نیز از قریب یک هفته بدین سو تغییراتی رونماشده است که ظاهرا موجب سلب ابتکار عمل اوکرایین گردیده است. در ترجمه قبلی پادکست پروفیسور کارلو مازالا مشاهده نمودیم که نام برده استفاده از پهپاد های ایرانی کامیکازه یا شاهد را تغییر دهنده مسیر جنگ می داند. اما در این تحلیل خانم داکتردومینیکه کونرتووا پژوهشگر ارشد مرکز مطالات امنیتی در زوریخ، قایل به نقش تغییر دهنده مسیرجنگ اوکرایین برای پهپاد های شاهد نیست. به هرصورت این جنگ نفرین شده دارای تاثیرات بزرگ جهانی بوده و هرگاه زودتر متوقف نگردد، جهان را تا آستانه یک جنگ اتومی خواهد کشاند. بنابراین در حالی که رسانه های متعارف کشورهای دخیل همه آگنده از تبلیغات جنگی اند، فراهم ساختن معلومات انتقادی از منابع علمی جهت آگاهی رساندن به مردم یک وجیبه اجتناب ناپذیر است.
***
هواپیمای بی سرنشنین ایرانی کامیکازه (پهپاد انتحاری یا شاهد) تغییر دهنده مسیر جنگ در اوکراین نیست
نویسنده: دومینیکه کونرتووا
منبع:آسیا تایمز ۲۰اکتوبر ۲۰۲۲ ،‌ به نقل از «دی کنورسیشن» نشریه علمی اختصاص انستیتوت فدرالی تکنالوژی سویس در زوریخ
مترجم: رسول رحیم
پس از آن که حدود ۳۰ درصد زیر ساخت های برق اوکرایین فقط  در خلال یک هفته  مورد ضربت قرار گرفت، بسیاری از اوکرایینی ها  با چشم انداز یک زمستان بدون برق  مواجه اند. کیریلو تیمو شنکو معاون رییس دفتر رپیس جمهور اوکرایین  هشدار داده است که این کشور نیاز به آماده شدن برای « یک زمستان سخت» دارد.
گزارش شده است که بخش بزرگ این تخریبات توسط هواپیماهای بی سرنشین کامیکازه (پهپاد شاهد ۱۳۶) به وجود آمده است که در هفته های اخیر روسیه آن را از ایران به دست آورده است. پس از آن که باز توجه روسیه به شهرهای اوکرایین معطوف شد، تنها در دوشنبه ۱۷ اکتوبر روسیه ۴۳ حمله با پهپاد شاهد در کیف به راه انداخت که  در نتیجه آن چهار فرد ملکی کشته شدند.
در روز های اخیر زیرساخت های برق و آب اوکرایین آماج بسیار معمول این حملات روسیه بوده اند.در چنین مواردی هواپیماهای بی سرنشین(پهپاد) ایرانی سابقه اثبات شده ای دارند. گزارش شده است که شورشیان حوثی یمن در حملات شان بر تسهیلات نفتی عرستان سعودی در سال ۲۰۱۹ از آن استفاده کرده اند.
اما هواپیماهای بی سرنشین ( پهپاد) از ابتدای جنگ بدین سو به تعداد زیاد توسط هردو طرف به کار گرفته شده اند. در ماه های اول جنگ اوکرایین، هواپیما های بی سرنشین ترکی (پهپاد) «بیکر بیرکدار (بیرق دار) » یا (TB2) برای نابودی سیستم توپخانه و عراده جات زرهی روسیه به کار گرفته شدند. هوا پیمای بی سرنشین ترکی ( TB2) به اندازه یک طیاره کوچک بوده و دارای برد ۳۰۰ کیلومتر و سقف پرواز ۷۵۰۰ متر می باشد. آن ها به سرعت برای سربازان اوکرایینی یک هاله عرفانی یافتند و به احترام شان کامپوزها ساخته شد.
اما هرهواپیمای بی سرنشین ترکی (TB2) ۲ میلیون دالر امریکایی قیمت دارد ، در حالی که هر هواپیمای بی سرنشین  یا پهپاد کامیکازه ایرانی به ۲۰ هزار دالر دست یاب می شود. و درجنگی که هیچ یک از طرف ها کنترول آسمان را در دست ندارند،‌ می تواند هواپیماهای بی سرنشین و یا پهپاد های بزرگ توسط نیروی دافع هوایی دشمن سقوط داده شوند. به همین دلیل است که هواپیما های بی سرنشین ترکی نوع(TB2) به دلیل قیمت هنگفت شان زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند.
هواپیمای بی سرنشین یا پهپاد بزرگ دیگر عبارت از «مهاجر۶» می باشد که توسط ایران تهیه می شود( ارچند باید خاطر نشان شود که ایران پیوسته عرضه چنین پهپادی را به روسیه برای استفاده در اوکرایین رد کرده است). نیروهای اوکراینی اخیرا یک پهپاد «مهاجر ۶» دستگیر نموده اند که سرعت اعظمی آن ۲۰۰ کیلومتر در ساعت بوده و سقف پرواز آن ۵۴۰۰ متر می باشد. زمان اعظمی پرواز آن برای ۱۲ ساعت است.
تفتیش از نزدیک می تواند به مدافغان اوکرایین این امکان را بدهد تا بهترین راه کار را برای برخورد با این سلاح ها به وجود آورند. این واقعیت که به نظر می رسد روسیه به طور فزاینده ای اتکا به پهپاد های ارزان قیمت ایرانی می نماید، در عین  زمان این امر بیانگر کاهش ظرفیت اش برای تولید هواپیمای بی سرنشین نظامی نوع «اوریون»(Orion) خودش می باشد که در سوریه  شاهد عملکرد آن بود.
« مهمات سرگردان»
اما این هواپیمای بی سرنشین و یا پهپاد «شاهد» ایرانی نسبتا مصون در برابر رادر و با پرواز پایین است که عنوان اخبار و گزارش های رسانه ها گردیده است. چنین چیزهایی به نام «مهمات سرگردان» یاد می شوند زیرا  آن ها می توانند در هوا به اصطلاح انتظار بکشند و هدف شان را تشخیص کرده و بدان کوبیده شوند. از همین جهت است که با نام مستعار «کامیکازه» یا انتحاری متصف شده اند.
از ابتدای منازعه بدین سو، اوکرایین انواع متعدد این مهمات سرگردان را استفاده می نماید. این ها شامل « رام ۲» (RAM II) یعنی آن پهپادی است که توسط اوکرایین دیراین و ساخته شده است که یک برد ۳۰ کیلومتر داشته و دارای قدرت حمل سلاح ۳ کیلوگرام می باشد و مردم اوکرایین در هفته های اخیر برای خریداری آن ۹،۵ میلیون دالر امریکایی جمع آوری نموده اند. همچنان «سایلنت تندر۳۵»(ST-35 Silent Thunder) در این جمله شامل می باشد که دارای قدرت حمل سلاح  ۳،۵ کیلوگرام بوده و می تواند تا ۳۰ کیلومتر اهداف را مورد اصابت قرار دهد.
همچنان در ماه مارچ اوکرایین صدها پهپاد امریکایی  نوع « سویچ بلید ۳۰۰»(Switchblade 300) به دست آورده است. این ها کوچک و به قدر کافی سبک وزن اند که در یک بکس پشتی جا یافته و می توانند تا یک فاصله ۱۵ کیلومتری را مورد اصابت قرار داده و دارای قدرت حمل سلاح به وزن  ۳ کیلوگرام می باشند.
روسیه علاوه بر پهپاد های ایرانی، پهپاد های پرتاب گر «لانست» (Lancet drone) را به کار گرفته است که دارای قدرت حمل سلاح ۳ کیلوگرام بوده و در سوریه با نتایج مخرب آن استفاده شده  است. روسیه همچنان دارای پهپاد های(KUB BIA) «کوب بیا» می باشد که در ماه مارچ در کیف پیدا شده است. این پهپاد گمانه ای را برانگیخت که من حیث بخشی از اقدام برای قتل رییس جمهور زلنسکی مورد استفاده قرار گرفته است. کشف «کوب» دشوار است و دارای قدرت حمل یک کیلوگرام «بیل بیرنگ» (واژه تخنیکی برای یک حلقه و یک محورثابت) می باشد که یک سلاح کلاسیک ضد پرسونل است.
اما پهپاد «شاهد ۱۳۶» به روسیه ظرفیت دیگری می بخشد. این پهپاد که برد ۲۰۰۰ کیلومتری دارد، به روسیه  قابلیت ضربت زدن به آماج ها در عمق بیشتر قلمرو اوکراین را می دهد. روسیه با به کار گیری شمار زیاد آن ها می تواند به منظور از پا انداختن دفاع هوایی اوکرایین از تاکتیک تهاجمی اساسی استفاده کند.
آیا این پهپاد ها تغییر دهنده مسیر جنگ اند؟
پهپاد های کامیکازه را «تغییر دهند مسیرجنگ» خواندن شاید مبالغه نمودن در اهمیت آن ها باشد. در حالی که آن ها کمتر توسط رادار کشف می شوند و نسبتا ارزان قیمت اند، دراصل وابسته به هدایت آن ها به سوی اهداف توسط استخبارات نظامی روسیه می باشند.
طبق گزارش های منابع اوکراینی،  آن ها همچنان در قبال سقوط دادن آسیب پذیر اند، زیرا تکنیک آن ها بسیار پیشرفته نیست و سرعت فضایی آن ها یعنی ۱۱۸ مایل در یک ساعت نسبتا آهسته است. اوکرایین مدعی است که قریب ۸۰ در صد پهپادهای را سقوط داده است که در این هفته در کیف استعمال شده اند.
پهپاد های ایرانی دارای تخنیک نسبتا پایین بوده و توسط جی پی اس (جهتت یاب) ملکی هدایت می شوند که می تواند  مسدود شوند. اوکرایین  مسدود کنندهای پهپاد پولندی نوع (SKY CTRL) را به دست آورده است، اگرچه این ها یک ساحه برد  صرف ۱۰ کیلومتری دارند.اخیرا وزرای دفاع ناتو در جهت بهبود وضعیت دفاع هوایی اوکرایین توافق نموده اند تا برای این کشور صدها مسدودکننده پهپاد بدهند.ایالات متحد امریکا نیز وعده نموده است که ارسال پهپاد های «سویچ بلید ۶۰۰» (Switchblade 600 drone)  بسیار قوی تر وعده شده به اوکرایین را سرعت بخشد.این پهپاد ها دارای یک برد ۹۰ کیلومتری می باشند.
پهپادها برای هردو جانب یک«چشم به آسمان» ارزان را فراهم ساخته است. این پهپاد ها دقت آتش توپ خانه را بهبود بخشید و آگاهی از موقعیت را تا سرحد یک سرباز پیاده نظام افزایش داده است.بدین ترتیب  پهپاد ها به طور موثری سرعت عملیاتی حملات توپ خانه را از حدود نیم ساعت به طور معمول و سنتی، به صرف سه تا پنج دقیقه تغییر داده است.
پهپاد ها به ذات خود به هیچ جناح امتیاز قاطع برای پیروزی در جنگ نمی دهد. بخش اعظم جنگ و محاربه و اشغال قلمرو هنوز هم توسط سربازان و عراده جات زرهی صورت می گیرد.
با اینهم، به نظر می رسد حمله با هواپیماهای بی سرنشین یا پهپاد ها بر نظامیان و ملکی ها فشار روانی مشابهی اعمال نموده و روحیه نظامیان و ملکی ها را به عین ترتیب ضعیف می گرداند .و قادر بودن به این که مردم و زیر ساخت ها را از صدها کیلومتر دورتر از خط واقعی تماس مورد حمله قرار داد، به روسیه جبهه جدیدی ارایه می نماید.
سران دفاعی اوکرایین باید تلاش های شان برای تامین تکنتلوژی دفاعی مناسب را مضاعف گردانند تا اطمینان حاصل گردد که با این تهدید به سرعت مقابله می شود.

اخبار روز

30 حمل 1403

BBC ‮فارسی - صفحه افغانستان BBC ‮فارسی - صفحه افغانستان

کتاب ها