بایدن به سازش در اوکرایین اشارت نمود

نویسنده: بهادرا کومار
منبع : اندین پنچ لاین ۱۱ نومبر ۲۰۲۲
مترجم : رسول رحیم
انتخابات میان دوره یی در ایالات متحد امریکا شاهد تفاوت نهایت اندک در توازن  کنترول سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحد امریکا بود. اما این امر مانع آن نشد که رییس جمهور بایدن در چهارشنبه کنفرانس مطبوعاتی ای برگزار کند و ادعا نماید که « موج سرخ غول پیکر»(پیروزی جمهوری خواهان.م) اتفاق نیفتاد.

بایدن گفت:« دموکرات ها شب قدرت مندی داشتند و ما کرسی های کمتری را در مجلس نمایندگان، به تناسب هر رییس جمهور دموکرات در انتخابات میان دوره یی دور اول در ۴۰ سال گذشته از دست دادیم. و از سال ۱۹۸۶ به این سو، ما بهترین نتیجه برد گورنرهای دموکرات را داشتیم.»
بایدن همچنان از لفاظی پیروزمندانه خود داری کرد و تعهد نمود که « به کار در این گذرگاه باریک ادامه دهد (اگرچه ) همیشه آسان نیست.»
برای پایتخت های جهان اظهارات بایدن در مورد اوکرایین، آن بخشی بود که نهایت مشتاقانه انتظار برده می شد. بایدن، تاکید نه نمود که جمهوری خواهان که اکنون کنترول مجلس نمایندگان را در دست دارند، با وی همکاری خواهند نمود.
او گفت:« من حاضرم با همکاران جمهوری خواه ام کار کنم. من فکر می کنم مردم امریکا واضح ساختند که انتظار دارند جمهوری خواهان نیز آماده باشند با من کار کنند. در ساحه سیاست خارجی من امید وارم برای تقابل با سیاست تجاوزی روسیه در اوکرایین را به سیاست مشترک دو حزبی ادامه بدهیم.»
وقتی که از وی پرسش به عمل آمد که آیا کمک نظامی ایالات متحد امریکا به واوکرایین بلا وقفه ادامه خواهد یافت، بایدن تنها پاسخ داد « من چنین انتظاری دارم.» او ادعا نمود که ایالات متحد امریکا به اوکرایین «چک سیاه » نداده است و تنها کیف را تجهیز کرده است تا « قابلیت منطقی برای خود شان را » داشته باشد.
بایدن در ایتلاف سازی در کانگرس  به مثابه یک سناتور، سابقه چشم گیری دارد. اما امروز کوشش او در جهت انتخاب شدن در دور دوم برای ریاست جمهوری است. هرگاه او برگزیند که برای دور دوم در سال ۲۰۲۴ نامزد ریاست جمهوری باشد، برای جمهوری خواهان انتخاب دیگری جز این باقی نمی ماند که باوی از لحاظ محتوایی، شخصی وسیاسی مخالفت کنند.
بایدن تبصره های دل چسپی پیرامون اعلامیه مسکو در اوایل چهارشنبه  در موردتخلیه شهر خرسون توسط روس ها داشت. بایدن گفت این حرکت روسیه در انطباق با برداشت مورد انتظار بود و بخش جالب آن این است که مسکو انتظار کشید تا انتخابات میان دوره یی پایان یابد.
بایدن از پاسخ دادن مستقیم به این سوال خود داری نمود که آیا این تخلیه به کیف آن اهرم را خواهد داد که به مذاکرات صلح با مسکو بپردازد.اما او چنین طرز فکری را رد نکرد. در عوض بایدن علاوه نمود که « دست کم این ( بیرون رفتن ) منجر به فراهم ساختن وقت برای همه می شود تا مواضع شان را برای دوران زمستان مورد سنجش مجدد قرار دهند. و این باقی می ماند تا دیده شود که آیا در مورد آمادگی اوکرایین (تاکید نمود. نویسنده) برای سازش با روسیه قضاوتی صورت بگیرد و یانه.»
بایدن گفت که در حاشیه نشست سران «جی ۲۰ » در بالی (از ۱۵- ۱۶ نومبر)  شاید مشورت ها با سران جهان صورت بگیرد، اگرچه پوتین شخصا به آن جا نمی رود. در واقع یک نوع پیام دادن دیپلوماتیک در حال انجام یافتن است. در حقیقت دیمتری پسکوف سخنگوی کرملین در سه شنبه به خبرگزاری «تاس» گفت که « تصمیم گرفته شده که روسیه توسط سرگی لاوروف وزیر خارجه در نشست سران در بالی نمایندگی شود.»
بایدن در ارتباط با سوال دوم در مورد انکشافات خرسون گفت که بیرون رفتن روسیه نه تنها برای جوانب در جهت «لیسیدن زخم ها» کمک می کند ، بلکه همچنان کمک می نماید که « در زمستان چه خواهند نمود و تصمیم بگیرند که آیا در پای سازش بروند( تاکید) و یا نه».
قابل ذکر است که بایدن در مورد «سازش» ( بخوانید واگذاری امتیازات ارضی) توسط کیف اشارت نموده است که یک تغییر بزرگ را در موضع ایالات متحد امریکا از آن نقطه نظری نشان می دهد که می گفت نیروهای روسی باید از اوکرایین بیرون روند. بایدن چنین نتیجه گیری کرد:« این چیزی است که قرار است اتفاق بیفتد، به هرصورت. من نمی دانم که آن ها چه می کنند. اما من یک چیز را می دانم: ما به آن ها نمی گوییم که چه بکنند.»
در مجموع این اظهارات بایدن در انطباق با آن « خبر دست اول» روز چهارشنبه  رسانه «ان بی سی» قرار دارد که از منابع آگاه  چنین نقل قول می نماید:در هفته گذشته، در جریان دیدار اعلام ناشد جک سالیوان مشاور امنیت ملی از کیف، او آمادگی اوکرایین را برای راه حل دیپلوماتیک این منازعه مورد مطالعه قرار داده است.
«ان بی سی»، علاوه کرده که سالیون در حالی ارزیابی گزینه ها برای پایان دادن به این منازعه و امکان شروع مذاکرات سیاسی است و در جریان ملاقات هایش با مقامات اوکرایین نیاز به یک راه حل دیپلوماتیک را مطرح نموده است. گفته می شود که برخی مقامات ایالات متحد امریکا و غربی به طور فزاینده ای معتقد اند که نه کیف و نه مسکو می توانند به همه اهداف شان برسند و بطی شدن مخاصمت ها در نتیجه فرا رسیدن زمستان می تواند روزنه مساعدی برای آغاز مذاکرات به وجود آورد.
جالب آن است رسانه «آر تی» که توسط کرملین تمویل می شود، با سرعت این گزارش « ان بی سی» را گرفته و برجسته ساخت. ماریا زاخاروفوا  سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیز با تبصره ای گفت:« ما هنوز پذیرای مذاکرات سیاسی هستیم و ما هرگز آن را رد نکرده ایم، ما حاضر به راه اندازی آن هستیم – البته با توجه به واقعیت های موجود.»
مقامات روسی به این گفته ادامه می دهند که بیرون کشیدن نیروهای شان از خرسون صرفا بنا بر ملاحظات امنیتی می باشد. بار مسوولیت آن بر دوش سفارش جنرال سرگی سووویکین، قوماندان عملیات نظامی در اوکرایین گذاشته شده است. این جنرال در یک سخنرانی تلویزیونی ادعا نمود که تخلیه خرسون برای سربازان خطوط دفاعی قوی تر ایجاد نموده و زندگی سربازان و ملکی ها را نجات می دهد.
کافی است تا گفته شود که حضور لاوروف در بالی دارای اهمیت محوری است. احتمال دارد که او با همتایان غربی اش تماس بگیرد. در واقع اظهارات بایدن پیرامون سازش در مورد قلمرو علامت تغییر قابل ملاحظه ای در محاسبات می باشد.
همچنان جنرال مارک مایلی رییس لوی درستتیزهای (رییس ستاد مشترک ارتش) امریکا، روز چهارشنبه  به هنگام گشایش مباحثات با « کلب اقتصادی  نیویارک» در مورد امکانات صلح بین اوکرایین و روسیه تایید نمود که در حرکت به جلو « روزنه ای مساعدی برای مذاکرات سیاسی وجود دارد».
این جنرال تاکید نمود:« وقتی که یک فرصت برای مذاکره وجود دارد ، وقتی که می توان به صلح دست یافت، از آن استفاده کنید». مطمینا او با توجه به تصمیم فرماندهی نظامی روسی چنین اظهار نموده است.
 دلیل و پس زمینه چنین اظهاراتی خارج شدن کنترول مجلس نمایندگان از دست دموکرات ها است که انتخاب سیاست خارجی آزادانه توسط اداره بایدن ، به شمول کمک به اوکرایین را دشوار می گرداند. بعد از این باید با جمهوری خواهان در مورد اوکرایین مذاکره کند. این یک نکته بود. دوم این که ،بحران اقتصادی به تدریج فزاینده در اروپا دارای یک نیروی انفجاری بالقوه برای نا آرامی های سیاسی به ویژه در هنگامی می باشد که در زمستان خشن یک موج دیگر پناه جویان از کیف به آن جا سرازیر شوند و این یک احتمال واقعی است.
پس لگد تحریم ها علیه روسیه به اروپا صدمات مرگ باری وارد کرده است. قطع نظر از آن، هیچ بدیلی برای عرضه گاز ارزان، قابل اعتماد و فراوان روسیه  از طریق پایپ لاین وجود ندارد. همه این ها برای وحدت غرب مهم اند. سفر اخیر اولاف شولتس صدراعظم آلمان به چین نشان می دهد که مخالفت ها در حال شکل گیری اند. مهم تر از همه بسیج و سفربری عظیم روسیه برای ضربت زدن به اردوی اوکرایین است. در ضمن در بین اروپایی ها اشتهایی برای تقابل با روسیه وجود ندارد. بریتانیا متحد استوار واشنگتن در اوکرایین تحت فشار شدیدی برای نجات از بحران داخلی قرار دارد، چون حکومت جدید می کوشید با یک سوراخ مالی ۵۰ میلیارد پوندی در بودجه مقابله کند.
از جانب دیگر،تصور تغییر رژیم در مسکو چنان که باری  بایدن علنا آن را مطرح نمود، و پروژه «نیو کان ها» یا محافظه کاران جدید برای «حذف» روسیه به مانع برخورده و بی کاره گشته است.این بدان معنی است که خروج روسیه از غرب دنیپر موجب احساس آرامش امریکا است و حداقل در کوتاه مدت روسیه قصد ندارد به تنهایی کدام حرکتی مانند سفر پر ماجرای (اودیسه) نیکلایف را انجام دهد.
از جانب دیگر تقویت نیروهای اوکرایین که خرسون را اشغال و کریمیه را تهدید نمایند، چالش بزرگی برای دولت بایدن به وجود می آورد.از اظهارات بایدن چنین مستفاد می شود که وی مطمین است اهرم کافی در کیف دارد تا تضمین نماید اوضاع به وخامت نمی گراید. 
درحال حاضر پیش از وقت است تا حدس بزنیم که مسکو تنها تصمیم تلخ گرفته است شهر خرسون را رها کند که با فرمان کاترین بزرگ تاسیس شده و عمیقا در آگاهی جمعی روس ها حک شده است. با یک اطمینان منطقی می توان گفت که واشنگتن مانع «تعقیب داغ » اردوی در حال عقب نشینی روسیه به سواحل شرقی دریای دنیپرخواهد شد.
4

اخبار روز

13 سرطان 1403

BBC ‮فارسی - صفحه افغانستان BBC ‮فارسی - صفحه افغانستان

کتاب ها