اعـلامـیـۀ مجمع دانشـمندان و متخـصـصان افغانسـتان در مورد تجاوز جنسی مدیریت شده بر زنان و اپارتاید جنسیتی طالبان ‎

مجمع دانشمندان و متخصصان افغانستان (مجمع)، به‌عنوان یک نهاد مستقل ملی، از ماه اگست سال ۲۰۲۱ م. شاهد وقایعی فوق‌العاده دردناک در افغانستان بوده است. وقایعی جنایتکارانه ای، که توسط گروه تروریستی طالبان به طورمنظم و مدیریت‌ شده علیه مردم افغانستان اعمال می‌شود. 

سازمان عفو بین ‌المللی و کشورهای مدافع حقوق بشر، همراه با جامعه مدنی و نهادهای مستقل حقوق بشری، بارها این تخلفات آشکار و مدیریت شده، مخصوصاً حذف حقوق زنان توسط این گروه تروریستی را محکوم کرده ‌اند.
‎با استناد به گزارشهای مرتبط، رویدادها و وقایع تکاندهنده، نقض گستردۀ حقوق بشر توسط طالبان، اخیراً گزارش پنجاه صفحه‌ ئی از سال ۲۰۲۳ توسط وزارت خارجه امریکا منتشر شده، که در رسانه‌ های مختلف بین‌ المللی بازتاب گسترده‌ ای داشته است. این گزارش نشان می‌ دهد، که امریکا به‌ عنوان حامی اصلی گروه طالبان، هر هفته کمکهای مالی قابل توجهی را به دسترس طالبان قرار می ‌دهد و مقامات امریکائی در قطر به ‌طور منظم با سران طالبان جلسات پشت پرده برگزار می ‌کنند و در مورد تعامل طولانی ‌مدت با طالبان صحبت می‌ کنند. این روند نشاندهندۀ عدم وجود گزینه‌ های بهتر و مفیدتر برای حل بحران در اجندای سیاسی آنها است و تنها به بهانهٔ جنگهای بیمورد، نامشروع بودن سیاستهای خود را توجیه می‌ کنند.
‎باشندگان افغانستان تداوم این سیاستها را موجب قربانی شدن بیشتر مردم این کشور و بی ‌ثباتی در منطقه می ‌دانند.
دولتهای غربی خوب می‌ دانند، که در میان القاعده، داعش و طالبان تفاوتی وجود ندارد. اعلامیه‌ یا گزارش با هر محتوایی، که باشد، نتیجه آن تشدید بحران و طالبانیزه کردن افغانستان، مخصوصاً در شمال کشور خواهد بود.
‎گزارش وزارت خارجۀ امریکا تنها بخشی از واقعیتهای هولناک و بدور از کرامت انسانی را، که در افغانستان در جریان است، به نشر رسانیده، که دسترسی به تکمیل این اطلاعات دشوار است، زیرا رسانه‌ های خبری مسدود شده ‌اند و خبرنگاران هر روز تهدید به زندان، شکنجه و مرگ می‌ شوند. زنان در حصر خانگی به سر می‌ برند و از حق تحصیل و کار به ‌شدت محروم شده ‌اند.
یافته‌ های این گزارش نشان می ‌دهند، که طالبان در دو و نیم سال گذشته، مرتکب جنایاتی هولناک و نابخشودنی شده‌ اند، از جمله تجاوز جنسی مدیریت شده و مرتب بر زنان دربند و ربوده شده صورت میگیرد. در گزارش اشاره شده، که تعداد بیشتر این زنان مسکونۀ ولایات شمالی کشور می  باشند. این موضوع باعث قتلهای ناموسی، خودکشیها و افسردگیهای شدید گردیده. علاوه بر این، انواع شکنجه، ازدواجهای اجباری خردسالان، کوچهای اجباری، تجاوز بر حریم شخصی مردم، ترویج فرهنگ خشونت، بچه ‌بازی، استفاده از کودکان در جنگ، قتلهای خودسرانه و تبعیض آشکار وسیستماتیک علیه مذهب شیعه و سایر گروههای قومی غیر پشتون در کشور، کار روزمرۀ طالبان است.
در صفحات ۷، ۱۰، ۱۱ و ۳۸ این گزارش، شکنجه فیزیکی، شلاق زدن، اعدامهای خودسرانه، اختطافها و بازداشتهای فرا قانونی، حصر خانگی و محدودیتهای شدید علیه زنان برای دسترسی به حد اقل آزادیها و حق تحصیل ذکر شده است، که همه اینها در تعارض با مادۀ ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر و مغایر با حقوق بشری و آزادیهای فردی است و به عنوان جنایت بشری شناخته می ‌شود. بر اساس راپور وزارت خارجۀ امریکا، تنها در یک مورد از ٩۰ زن زندانی شده از تظاهرات در ولایات شمال کشور، شانزده تن آنان حامله شده اند. 
مجمع دانشمندان و متخصصان افغانستان (مجمع) معتقد است، جنایاتی را که طالبان در افغانستان مرتکب شده اند، در تعارض صریح با معیارهای انسانی، اسلامی، فرهنگ افغانی، حقوق مدنی بوده و خلاف مندرجات اعلامیۀ جهانی حقوق بشر و میثاقهای بین‌المللی است. مجمع همدردی و غمشریکی خود را با قربانیان و خانواده‌ های متضرر ابراز داشته و این جنایات و وقایع تلخ و وحشتناک تروریستهای طالب را با قاطعیت و به شدیدترین کلمات تقبیح و محکوم می‌ کند. مجمع خود را متعهد به دفاع از اصول دموکراسی و حقوق بشر می‌ داند و تأکید می کند، که جهانیان در برابر بیدادگریها و اعمال ظالمانۀ طالبان تروریست سکوت نکنند. ناقضان حقوق بشر و کسانی، که مرتکب جنایات در افغانستان شده ‌اند، باید از طریق دادگاه جرایم علیه بشریت محاکمه و مجازات شوند. ما تلاش می‌ کنیم تا اطمینان حاصل شود، که حذف سیستماتیک حقوق انسانی در افغانستان تحت حکمرانی طالبان به عنوان جنایات علیه بشریت به رسمیت شناخته و محکوم گردد. ما خواستار اقدام فوری و هماهنگ بین ‌المللی برای اعمال تحریمهای مؤثر علیه رهبران طالبان تروریست هستیم. ما مصمم هستیم تا با همکاری مردم افغانستان، نهادهای مستقل عدالتخواه و جوامع مدنی از حقوق شهروندان افغانستان، مخصوصاً زنان کشور، دفاع کنیم.
پایان
برای اطلاعات بیشتر، به لینکهای زیر مراجعه نمائید:
1. گزارش سالانه ۲۰۲۳ در مورد وضعیت حقوق بشر از وزارت خارجه ایالات متحده - [گزارش حقوق بشر افغانستان ۲۰۲۳]
 https://www.state.gov/wp-content/uploads/2024/02/528267_AFGHANISTAN-2023-HUMAN-RIGHTS-REPORT.pdf
2. گزارش عفوبین‌الملل  -[گزارش عفو بین‌الملل ۲۰۲۳ به زبان دری فارسی]- https://www.amnesty.org/en/wp-content/uploads/2023/03/ASA1164752023DARI.pdf 
3. گزارش سالانه ترافیک انسانی از وزارت خارجه آمریکا - [گزارش ترافیک انسانی] - https://www.state.gov/trafficking-in-persons-report/ 
4. گزارش سالانه آزادی‌های دینی از وزارت خارجه آمریکا - [گزارش آزادی‌های دینی] - https://www.state.gov/religiousfreedomreport/ 
5. یافته‌های گزارش کار کودکان از وزارت کار آمریکا - [یافته‌های کار کودک] - https://www.dol.gov/agencies/ilab/resources/reports/child-labor/findings/  

اخبار روز

13 سرطان 1403

BBC ‮فارسی - صفحه افغانستان BBC ‮فارسی - صفحه افغانستان

کتاب ها