کتاب چاپلوسی...، جذاب است وعبرت دهنده         

نام کتاب:چاپلوسی ( ستایش بیجا  «غیرت افغانی» در جامعه و فرهنگ)
نویسنده: نصیرمهرین
ناشر: انتشارات شاهمامه (هالند)
تابستان ۱۴۰۲ خورشیدی.

نسخه پ د اف

تاریخ نویسی مدرن، برخلاف تاریخ نویسی کلاسیک که اکثراً از «الف» تاریخ شروع و به «ی» ختم می شود، موارد و مسایلی را مطرح بحث قرار می دهد که به قدرکافی در تاریخ نویسی کلاسیک روی آن انگشت گذاشته نشده و یا بحث های مفصلی پیرامون آن صورت نگرفته است یا جوانبی از آن نیازمند بحث بیشتر است. همچنان دیدن سیر ونقش عناصر زشت به طور شاید و باید در تاریخ نگاری پیشینه جای لازم نداشته است.
تا آن جا که من به خاطر دارم یک چنین شیوۀ کار را در اکثر آثار تاریخی چاپ شده از قلم محترم نصیر مهرین می شود دید. تازه ترین اثر ایشان با عنوان چاپلوسی که اخیراً به وسیلۀ انتشارات شاهمامه به نشر رسیده است، نیز این خصوصیت را در خود دارد.
به خوبی می دانیم که چاپلوسی مانند یک بیماری در ادارات اکثر کشورهای عقب نگهداشته شده و مخصوصاً کشورخودمان تا بالاترین سطوح دولتی وجود داشته که  تاثیرات منفی و ناگوار برعملکرد ارگان های دولتی برجای نهاده است. این پدیده شوم در کشور ما به دلیل وجود حاکمان مستبد و فاسد در سطوح بالا بیشتر شايع بوده که باعث بروز فساد گستری و بدبختی های زیادی هم شده است.
در برگهای این کتاب خواننده در می یابد که افزون بر عوامل مختلفی که سیر رویدادها را شکل داده و تاثیرات ناگوار بر روند رشد طبیعی و مثبت کشور نیز داشته اند، چاپلوسی نیز به مثابۀ یک عامل منفی بر سیر رشد جامعه اثرات منفی داشته است.
کتاب «چاپلوسی...» به ارزیابی جوانب مصیبت زای این عوامل منفی در تاریخ کشور و مخصوصا به دو دورۀ امیرعبدالرحمن و نادرشاه پرداخته و اثرات منفی آن را بر عملکرد این دو شاه چاپلوس پرور ارزیابی می نماید.  
چاپلوسی یعنی ستودن کسی که شایسته گی انجام وظایف خود را ندارد و وجود آن در مراکز قدرت به چاپلوس و شخص دوم محدود نمی ماند. زیرا به تصمیم گیری های بعدی، مخصوصاً در فرد متملق پرور، تاثیر می گذارد و ممکن آسیب آن به کتله های وسیع مردم برسد. زیرا نزد متملق پرور این ذهنیت منفی را رشد می دهد که مردم از حکومت و شیوۀ حکومت داری او راضی هستند. به این ترتیب آن ها به دیکتاتورهای خود راّی و خودکامه تکامل داده می شوند. 
در طرف دیگر، آن هایی را داریم که با وجود خم شدن قامت شان زیربار مشکلات و دشواری ها، برای ارباب قدرت، رفتار چاپلوسانه را در پیش نگرفته اند. رفتاری که سزاوار تحسین فراوان است. نویسنده ومؤرخ گرامی نصیرمهرین، حرمت این شخصیت ها و نشریات را با آوردن اشعار و نوشته های آنها مورد توجه قرار داده است.
گرچه نرخ چاپلوسان روز به روز افزون شود
قیمت ما گر هیچ گردد از صداقت نگذریم
اینجانب که کار بازخوانی و ویراستاری کتاب را انجام داده ام، برای آقای نصیر مهرین انتشار آن را تبریک می گویم و موفقیت های بیشتر برای شان آرزومندم.
                                             ***

اخبار روز

04 عقرب 1403

BBC ‮فارسی - BBC News فارسی BBC ‮فارسی

کتاب ها